Blog over aarden bij intensief denken

Aanleiding

Steeds meer wordt ik in mijn praktijk en omgeving geconfronteerd met mensen die onvoldoende geaard zijn. Dat houdt mij behoorlijk bezig en daarom heb ik besloten om hier mijn eerste blog aan te wagen.

Ikzelf heb ook een periode gehad, waarbij ik absoluut niet meer geaard was. Een zeer problematische rug en dagelijkse nek- en hoofdpijn (tot migraine aan toe) zorgden er op een gegeven moment voor dat ik zo’n 8 paracetamollen per dag slikte.

Dit wilde ik niet meer en ik ben op onderzoek uit gegaan.  Onderzoek heeft mij tot nu geleerd dat bepaalde bio-energetische[i] oefeningen heel goed kunnen helpen.

Wat heb ik geleerd en ervaren?

In onze westerse maatschappij worden mensen steeds meer verleidt om te gaan piekeren. We proberen ons staande te houden in een maatschappij die veel van ons vraagt. Er worden grote prestaties van ons gevraagd door werkgevers die steeds meer bezuinigen. De baantjes liggen niet voor het oprapen, terwijl er wel geld in het laadje moet komen voor onze hypotheek en andere financiële lasten. We proberen ons aan te passen aan onze omgeving en spelen in verschillende situaties verschillende rollen. We hebben vaak allerlei verplichtingen binnen het gezin, maar willen daarnaast ook nog van alles ondernemen. En dan komt er ook nog eens veel informatie op ons af via diverse media als kranten, televisie, smartphones en computers.

In dit complexe veld van rollenspellen, informatieverwerking en het in de gaten houden van onze belangen en verantwoordelijkheden, proberen we onze situatie met moeite te controleren…te beheersen……en al die ballen hoog te houden. We verliezen dan soms letterlijk de grond onder onze voeten.  Onze schouders gaan omhoog en we gaan minder ademen. We houden soms bijna letterlijk onze adem in en het denken neemt ons volledig in beslag met stress als gevolg.

Bij stress gaat ons lichaam gaat zich meer en meer aanspannen en we worden geconfronteerd met pijnlijke spieren in bijvoorbeeld rug en nek al dan niet gevolgd door een zwaar hoofd of hoofdpijn.

En terwijl we die ballen hoog proberen te houden en alles zeer doet, doen we ook nog ons best om ons ‘normale’ gezicht in stand te houden.

Op het moment dat wij volledig in beslag worden genomen door het denken, zit onze energie ook daar…in het hoofd. Energie namelijk gaat daar waar de aandacht naartoe gaat.  In dit geval dus weg bij de aarde.

Wanneer ben je goed geaard?

Volgens de traditie van de chakrapsychologie bestaat ons lichaam uit 7 chakra’s. Het eerste chakra oftewel wortelchakra is gevestigd aan de onderkant van je bekken. De wortelchakra bevindt tussen je anus en je geslachtsorgaan. Deze plek wordt ook wel perineum genoemd.

Dit chakra is het eerste chakra dat wordt ontwikkeld vanaf de periode in de baarmoeder gedurende je eerste levensjaren. In deze periode wordt de fundering van je bestaan gelegd. De thema’s die spelen bij dit chakra zijn dan ook o.a. veiligheid, gezin, lichaam, geborgenheid en eerste levensbehoeften en gaan o.a. over het recht om er te zijn. Ik ben er van overtuigd dat met name een goed geaarde moeder van cruciaal belang is je eerste ontwikkeling in de baarmoeder.

De materie die behoort bij het eerst chakra is aarde. Als we goed geaard zijn staan we stevig op de grond. We voelen ons gesteund door moeder aarde. We hebben een goed stevig, maar ontspannen gevoel in de benen. De billen zijn ontspannen en de ademhaling komt diep in de onderbuik.

Wanneer ben je minder goed geaard?

Het denken hoort bij het 6e chakra, welke gelegen is tussen je wenkbrauwen en hoort daarmee bij de bovenste chakra’s. Als we piekeren is het denken in overdrive gegaan en is dus eigenlijk te veel toeren aan het maken. Dat betekent dat het 6e chakra  overbelast raakt en veel energie vraagt. Die energie wordt op een gegeven moment dusdanig veel dat we letterlijk de grond onder onze voeten niet meer voelen. De knieën worden wat stijver en de billen spannen aan. De adem zit hoger in de borst en is meestal korter geworden. Ook voelen we druk in en op ons hoofd en wellicht nek- en schouderpijn.

Wat kan je er aan doen?

Zoals ik reed eerder schreef gaat de energie daar naartoe waar jouw aandacht ook naartoe gaat. Dat gaat ook op voor aarding.

Je kunt er voor zorgen dat je aandacht meer naar je voeten, benen, bekken en onderbuik gaat. Er zijn verschillende methoden om je beter te doen aarden, zoals edelstenen, specifieke yoga oefeningen of je bezig houden met de thema’s van het eerste chakra. Dus bijvoorbeeld goed voor je lichaam zorgen. Mijn ervaring is echter zo dat de meeste methodes bij structureel slechte aarding weinig doet. Een van de meest effectieve oefeningen die ik ken en ervaren heb heet ‘De boog’. De boog is ontwikkelt door dr. Alexander Lowen.

De boog

Een van de belangrijkste oefeningen uit de bio-energetica heet ‘De boog’. Het is vrij duidelijk waar de naam boog vandaan komt, want het is uiteindelijk de bedoeling om de voorkant óf de achterkant van je lichaam volledig op spanning te zetten. Dus alsof je een boog aanspant.

Het doel van de boog is uiteindelijk om de opgebouwde spanning in benen en bekken los te krijgen, om uiteindelijk een betere basishouding aan te kunnen nemen. Bij een ongeaarde houding is het namelijk zo dat de benen (knieën) vaak op slot staan, de hielen naar binnen en de tenen naar buiten wijzen.

Bij een gaarde houding sta je licht door je knieën gezakt, met je tenen recht naar voren (of licht naar binnen) en met losse ontspannen billen. De boog helpt om spanning uit benen en bekken te laten verdwijnen om uiteindelijk een betere basishouding te kunnen hervinden. Na de boog voel je je ook direct steviger op je voeten staan.

Hoe gaat de boog?

De boog bestaat uit twee delen. Een achterover boog én een voorover boog. Je wisselt deze twee altijd met elkaar af, waarbij je altijd eindigt met de voorover boog. Het is van groot belang dat de boog goed wordt uitgevoerd! Dat kan alleen door hem goed te voelen, langzaam in te zetten en er geen wedstrijd van te maken wie de grootste boog kan maken.

Sowieso adviseer ik iedereen om altijd eerst even wat spieren op te warmen voordat je begint. Dit kan door bijvoorbeeld eerst wat te heupwiegen of cirkelbewegingen met je bekken te maken.

De achteroverboog:

Bij de achteroverboog ga je goed stevig staan. Je gaat eerst met je aandacht naar je voeten.

Zet je voeten recht neer op heupbreedte, met je tenen ietsjes naar binnen gedraaid. Je zakt een flink stuk door je knieën en brengt je lichaamsgewicht richting de bal van je voeten. Vervolgens zet je je vuisten in je onderrug. Net in de overgang van je bekken naar je rug. Vervolgens breng je je ellebogen naar binnen (borst opent) en je ontspant je billen.

Dit is de start van je houding. Nu ga je duwen vanuit de bal van je voeten en dan blijf je duwen tot de voorkant van je lichaam op spanning komt te staan en je kijkt schuin naar boven met je mond wijd open. Niet je hoofd helemaal achter in je nek leggen, maar je kruin als het ware opstrekken (belangrijk!).

Dan ga je diep en volledig ademen via de opengesperde mond en houdt je de spanning aan totdat je lichaam (de boog) gaat trillen. Als je gaat trillen of schudden ben je goed bezig. Blijf diep ademen en voel. Je ademhaling zou voelbaar moeten zijn vanaf  je onderbuik tot helemaal boven in de borst Als je het helemaal goed wilt doen mag je op de uitademing een zware O of A laten horen. En ja….dat klinkt raar, maar helpt wel om de spanning nog beter los te laten.

Neem de houding net zo lang aan als goed voelt. Kom overeind en voel wat dit met je doet. Je moet deze houding afwisselen met de vooroverboog en mag hem meerdere malen uitvoeren.

 

De vooroverboog:

Nadat je de achteroverboog hebt gedaan dien je de vooroverboog uit te voeren.

Hierbij zet je wederom je voeten recht neer op heupbreedte met je tenen ietsjes naar binnen gedraaid. Vervolgens zak je heel ver door je knieën en kantel je je bovenlichaam voorover, zodat je handen op de grond komen en je ontspant je billen. Let op: Het is niet de bedoeling om met je handen te steunen.

Vanuit deze positie zet je langzaam vanuit de bal van je voeten af en strek je je benen, terwijl je bovenlichaam nog voorover hangt. Let voortdurend op dat je afzet vanuit de bal van je voet en dat je niet andere spieren gebruikt om overeind te komen. Ze je mond wijd open en adem lang en diep in en uit.

Je zet net zolang af totdat je benen op spanning staan en gaan trillen.

Neem deze houding net zo lang aan als goed voelt. Kom weer overeind en voel wat het met je doet. Daarna mag je eventueel weer afwisselen.

Als je uiteindelijk recht overeind staat en je benen gaan vibreren tot schudden, dan weet je zeker dat je de oefeningen goed hebt uitgevoerd. Je hebt dan misschien het gevoel dat je benen je niet meer kunnen dragen, maar dat is net hetgeen er voor zorgt dat we onze benen en bekken op slot zetten.

 

Tot slot

Overdrijf niet met de oefeningen. Het kan best zijn dat je in het begin wat moeite hebt om deze oefeningen te verwerken. Zelf heb ik een zeer slechte rug gehad en ik heb schuin afgesleten rugwervels. Ik heb ervaren en ben er van overtuigd dat als je deze oefeningen met beleid uitvoert, dat je da uiteindelijk de voordelen ervan gaat ervaren. Raadpleeg bij twijfel altijd je huisarts of fysiotherapeut.

Ik hoop dat bovenstaande informatie jou mag helpen om in de toekomst meer geaard in het leven te staan.

Met vriendelijke groet,

Roy Bogaert

www.innergetics.nl



[i] Bio-energeticische oefeningen komen uit bio-energetica van dr. Alexander Lowen

2 reacties op “Blog over aarden bij intensief denken
  1. marlies zegt:

    hallo Roy
    met veel interesse je blog gelezen…. was een hele kluif ( ben geen lezer ha ha ) maar ik ga het zeker proberen.
    ook ik kijk met belangstelling uit naar je volgende blog.
    hartelijke groetjes

    marlies

  2. Jacolien van Bemden zegt:

    Mooie blog! Heldere uitleg. Ga hem uitprinten en de oefeningen doen,bedankt! Kijk uit naar het vervolg. Hartelijke groet.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

IP Blocking Protection is enabled by IP Address Blocker from LionScripts.com.