Differentiële ontspanning

Differentiële ontspanning bij stress

De prestatiegerichte maatschappij zorgt er voor dat steeds meer mensen last krijgen van stress. Er wordt steeds meer van mensen verwacht en we kunnen minder en minder teruggevallen op een zorgstaat. We moeten werken voor inkomen, tegelijkertijd zorg dragen voor kinderen en als het kan ook nog mantelzorg verlenen. En daarnaast ook nog onze andere sociale verplichtingen inplannen. Werk krijgen én houden wordt steeds moeilijker.  We doen ons vaak anders voor dan we zijn om maar te voldoen aan een bepaald verwachtingsbeeld.

Stress is in de basis de grondoorzaak van de meeste gezondheidsproblemen. De meeste mensen hebben in meer en mindere vorm last van stress, maar velen hebben zelfs niet in de gaten dát er sprake van stress is.
We weten vaak niet meer hoe het is om volledig ontspannen te zijn. Balans tussen spanning en ontspanning is noodzakelijk voor een goede gezondheid.

De differentiële ontspanningsmethode kan hier bij helpen.

Ik doe hier een poging om een en ander zoveel als mogelijk in jip- en janneketaal te vertellen. Dit is mede gebaseerd op eigen ervaring en wat ik tot nu toe geleerd heb over dit onderwerp.

Wat is stress?
Stress is niet zoiets als hard werken, zoals wellicht veel mensen denken.
Stress is eigenlijk niet veel anders dan het aktiveren van héél veel energie die ontstaat op het moment dat we gevaar ervaren. Bij het ervaren van gevaar schiet de hoeveelheid beschikbare energie omhoog en gaat zoveel als mogelijk naar de spieren in de periferie (buitenkant) van het lichaam.
De spieren van de armen en de benen worden volledig voorzien van energie. Deze energie is nodig om te kunnen vechten, vluchten of bevriezen. Diverse interne systemen waaronder het spijsverteringssysteem worden vervolgens gedeeltelijk stilgelegd. Alles wat eigenlijk niet direct nodig is wordt stilgelegd, want er moet zoveel mogelijk beschikbare energie naar de spieren om te kunnen overleven.
De stress die wij in de westerse maatschappij (meestal) ervaren, heeft niet zozeer meer te maken met daadwerkelijk levensgevaar. Er rent tegenwoordig meestal geen grizzly beer achter ons aan. In onze tijd ontstaat stress meer, omdat we denken niet te kunnen voldoen aan bepaalde verwachtingen. We lopen (anders dan bij echt overlevingsgevaar) de hele dag door…..dag in, dag uit het gevaar dat we niet kunnen voldoen aan de verwachtingen. Ons zelfbeeld (ego) ervaart dus wel levensgevaar en doet er alles aan om zichzelf overeind te houden.
Het opstarten van deze stressenergie (dus het activeren van de spieren en (gedeeltelijk) stopzetten van interne systemen) wordt gereguleerd door het sympatische deel van het autonome zenuwstelsel.

Wanneer verdwijnt de stress?
Als het gevaar verdwijnt kunnen we normaal gesproken de stress van ons afschudden en dient de ontspanning weer terug in treden. Indien de hersenen ervaren dat de situatie weer veilig is, wordt het parasympatische deel van het autonome zenuwstelsel (het rempedaal) geactiveerd. Dit deel van het parasympatische deel van het autonome zenuwstelsel zorgt er o.a. voor dat onze hartslag rustiger wordt, de energie richting de spieren wordt verminderd dan wel teruggetrokken en o.a. de darmen en blaas weer worden geactiveerd.

Wat is het autonome zenuwstelsel?
Het autonome zenuwstelsel is dat deel van het zenuwstelsel dat (zoals het woord autonoom al vertelt) zelfstandig werkt en onze organen aanstuurt. Onze wil heeft hier in principe geen invloed op. We hoeven bijvoorbeeld niet na te denken over het verteren van ons voedsel en we kunnen met onze wilskracht geen witte bloedlichaampjes naar een ontsteking sturen.
Het autonome zenuwstelsel bestaat, zoals eerder genoemd uit het sympatische en parasympatische deel. Het sympatische deel staat voor de aktieve mannelijke energie en het parasympatische deel voor de zachte vrouwelijke energie. Het wordt ook wel het gas- en rempedaal genoemd. Ze wordt aangestuurd vanuit de hypothalamus bij de grote hersenen. Die naast de het (para)sympatische deel van het autonome zenuwstelsel ook de hypofyse aanstuurt en daarmee (indirect) verantwoordelijk is voor de hormoonproductie van de verschillende klieren in het lichaam.

Waarom is ontspanning noodzakelijk?
Het lichaam heeft een zelf helend vermogen tot zijn beschikking. Een wondje heelt namelijk vanzelf, maar daarvoor is een goed functionerend autonome zenuwstelsel noodzakelijk. Een optimale orgaanfunctie (spijsvertering, hormoonproductie enz.) is afhankelijk van een gebalanceerd autonoom centraal zenuwstelsel.
Echter…..als het lichaam door te veel stress niet meer weet te ontspannen is deze optimale balans weg en wordt het steeds moeilijker om alle benodigde functies (goed) uit te voeren.

Wat doet aanhoudende stress met de gezondheid?
Als de stress aanhoudt, geeft dit in eerste instantie problemen met bijv. de bloeddruk, hoofdpijn, spierpijn, spijsvertering (verstopping of juist dunnen onlasting), slaapproblemen. Maar uiteindelijk kan de stress op de lange termijn op alle fronten van invloed zijn door een verstoorde stofwisseling. Ik heb dan ook de overtuiging dat stress in de basis ten grondslag ligt aan bijna alle gezondheidsproblematiek.

Kan Differentiële of autogene ontspanning echt helpen beter te ontspannen?
Het is wetenschappelijk bewezen dat differentiële ontspanning bijdraagt aan verbeterde ontspanning. Het is aan te raden om deze ontspanning aan te leren via een therapeut en deze vervolgens zo veel als mogelijk (liefs dagelijks) toe te passen. Het is een methode die vrij eenvoudig is aan te leren.

Hoe werkt differentiële ontspanning?
De methode wordt op lichamelijk niveau uitgevoerd en werkt ook op mentaal niveaus door, want lichaam en geest zijn niet van elkaar afgescheiden.
De differentiële ontspanningsmethode helpt je ten eerste om bewust te worden van het verschil tussen spanning en ontspanning.
Door met de oefening aan de slag te gaan train je als het ware in een omgekeerde volgorde het systeem dat zorgt voor spanning en ontspanning. Met ander woorden…..je leert het systeem weer hoe het is om te ontspannen, want dat weet het nu niet (zo goed) meer.

Daarnaast is het altijd goed om jezelf geregeld te trakteren op een ontspanningsmassage. Een massage gericht op het autonome zenuwstelsel (én dat is altijd bij Innergetics) ondersteund dit proces richting ontspanning nog meer. Daarnaast heeft massage een positief effect op de bloed- en lymfcirculatie, het stofwisselingsproces en een hoge bloeddruk…………….énnnnnn het is gewoon fijn om te ondergaan.

Wat dat betreft sluit mijn filosofie aan bij de oosterse. En dat is dat je beter kunt voorkomen dan genezen. Zorg goed voor jezelf en zorg voor voldoende onstpanning!

Differentiële onspanning bij Innergetics
Je kunt bij Innergetics een afspraak maken om onder begeleiding de differentiële onstpanningsoefening te ondergaan en leren. Ik beveel wel aan om hem een paar keer (2 of 3 x) gezamenlijk onder begeleiding uit te voeren. Daarnaast dien je er thuis mee aan de slag te gaan.

Bij aanvang vul je eerst een klachtenlijst in. Ik geef uitleg over de oefening en we praten nog even kort na. Deze beoordeling doen we dan het liefst na verloop van tijd een week of 4 (en evt. nog eens 4 weken later) opnieuw om te bezien of het goed gaat en hoe de resultaten zijn.

Het is ook mogelijk om dit proces voor groepen te doen.

Indien je geïnteresseerd bent, kun je contact opnemen via innergetics@zeelandnet.nl of telefonisch via 06-51288490

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

IP Blocking Protection is enabled by IP Address Blocker from LionScripts.com.